De offentligt ansatte skal også have en stemme

Læserbrev af Freja Lynæs Larsen, sendt til Sjællandske d. 25/4-17.
De fleste har hørt rygter om, at offentligt ansatte i Næstved kommune ikke må udtale sig kritisk om deres arbejdesforhold. Nogle af rygterne går endda på, at de vil blive fyret, hvis de udtaler sig offentligt.
Ethvert rygte er opstået et sted og har noget sandhed i sig. Rygter skaber en kultur, som gør det svære for de ansatte, at kunne give udtryk for deres holdninger. Vi skal have ændret kulturen i Næstved, så flere offentligt ansatte tør være kritiske og sætte spørgsmålstegn ved de beslutninger, der tages. Næstved kommune bør gå forrest i denne ændring.
Det kan blandt andet gøres ved at inddrage de berørte fagfolk i beslutningsprocessen, når der skal vedtages store ændringer i kommunen. Det er dem, som arbejder i felten, som ved hvad der virker. Dem skal vi tage seriøst og lytte til dem.
Enhedslisten er gået i valgforbund med De Radikale, Kristendemokraterne og NæstvedPartiet med henblik på at inddrage borgerne i Næstved kommune i beslutningsprocesserne, så vi ikke igen oplever december 2015, hvor byrådet overhørte den store modstand mod skoleændringer.
Vi ønsker at sikre nærdemokratiet og ytringsfriheden – også blandt de offentlige ansatte.