Enhedslisten støtter stadig lærerne – Hvem gør ellers?

Fagbevægelsen samlede medlemmerne den 1. maj. Ridehallen i Næstved var fyldt – og vi havde en god dag. Dagen blev selvfølgelig præget af det offentlige arbejdsmarkeds OK-situation. De generelt fine resultater som er opnået skyldes den flotte aktivitet igennem mange måneder i fagbevægelsen og blandt medlemmerne.

Regeringen måtte gi’ sig på lønnen o.m.a. for at undgå en arbejdskonflikt, og der kom en række gode aftaler forud for urafstemningen. Til gengæld stod de fast på deres ret til at diktere lærernes arbejdstid – om nødvendigt med et fornyet lovindgreb. At bestemme lærernes arbejdstid ved lov blev besluttet af Thorning-regeringen, og det er en sag, som den nuværende regering ikke VIL ændre på – 3 års kommissionsarbejde eller ej. Og dagens taler gav ikke nogen indikation af at Mette Fredriksen vil.
Men hvem vil så?

Det spørgsmål kan skolerne i Næstved efter min mening ikke vente på i 3 år. I Enhedslisten vil vi derfor altid står klar til at bidrage til en lokal aftale til gavn for både lærere og elever. Vi opfordre de andre partier til at være med.

Freja Lynæs Larsen
Byrådsmedlem for Enhedslisten