Enhedslistens og Venstres politik forklaret for Søren Revsbæk

Læserbrev sendt til Sjællandske

Den 7. december skrev Søren Revsbæk, at Enhedslisten (EL) er den største trussel mod en motorvej til Næstved. Der er et par ting i Sørens det korte indlæg, som kræver en kommentar med på vejen.

Det er helt rigtigt, at EL hellere vil fremme den offentlige trafik frem for privatbilismen. Som mange mennesker nok har hørt, så er der en pågående klimakrise, og en løsning på denne er ikke at sende flere mennesker ud i deres egne biler. Al viden viser, at større veje leder til flere biler. Enhedslisten er et af de partier i Næstved, som er allermest bevidste om, at halvdelen af Næstved Kommune bor uden for Næstved by. For mange af os ude på landet er det helt umuligt at opretholde en dagligdag uden bil. Men det betyder ikke, at vi skal arbejde for at få flere biler på vejene. Vi skal derimod give bedre forhold for dem, som er nødt til at bruge deres bil, mens en opgraderet kollektiv trafik skal tage sig af resten. Det vil være bedst for klimaet og give bedre forhold på vejene for håndværkere og andre, som ikke kan undvære deres bil.

Som argument for sin påstand nævner Søren Revsbæk, at vi i EL har fået vores politik 100% igennem med Nordsø-olien, hvor Danmark jo som bekendt stopper udvindingen i 2050. I bedste tilfælde er denne påstand noget vrøvl. Enhedslistens politik er, at udvindingen af olie i Nordsøen bør stoppe meget tidligere. I hvert fald i 2040. Tilbage i 2017 da den seneste udbudsrunde blev forhandlet, ville Enhedslisten have stoppet udvindingen, og vi stod derfor uden for aftalen. Enhedslisten er derfor slet ikke med i den nuværende aftale, da vi ikke er et af forligspartierne. Til gengæld er Venstre med i den aftale, der altså ifølge Søren Revsbæk er 100% EL politik.

Freja Lynæs Larsen og
Simon Mundus