Fortsat mundkurve til kommunalt ansatte?

Ledelseskultur og arbejdsmiljø.

Er der noget galt med ledelseskulturen i Næstved? Jeg har ved flere lejligheder råbt op om de problemer, som offentligt ansatte oplever om at ytre sig i Næstved kommune. Flere ansatte har henvendt sig til mig og fortalt om deres oplevelser. Et anonymt brev skrevet af en ansat til Byrådet i sidste uge bekræfter endnu engang, at de ansatte ikke har ytringsfrihed, samt hvilke alvorlige konsekvenser, den enkelte ansatte kan opleve fra ledelsens side.

Byrådet har slået fast, at ytringsfrihed også gælder offentlige ansatte, så hvorfor kommer der stadigvæk jævnligt sager op, der viser det modsatte? På trods af gentagne anvisninger fra den øverste ledelse i kommunen, vælger nogle ledere i institutioner og afdelinger ikke at handle herefter. Rundt omkring er der problemer – nogle ansatte giver udtryk for, at de er blevet truet til tavshed, når de ytrer sig om deres arbejdsplads. Ingen skal stå i den situation, hvor de skal vælge mellem at ytre sig (for borgernes skyld), hvor konsekvensen kan være en fyring, eller tie stille og til tider gå på kompromis med sin faglighed.

Trusler og lignende skaber et dårligt psykisk arbejdsmiljø, og det har konsekvenser for de ansatte og de borgere, de arbejder med. Et godt arbejdsmiljø for de ansatte vil brede sig som ringe i vandet hele vejen ud til borgerne. Vi bliver nødt til at ændre denne kultur – for vores ansatte og for borgerne i Næstved!

Økonomiudvalget har ansvaret for de ansatte i Næstved kommune, og jeg opfordrer derfor mine byrådskollegaer til, at vi endnu en gang ser på problemerne og sikrer de ansattes arbejdsmiljø og -vilkår.

Freja Lynæs Larsen

Byrådsmedlem for Enhedslisten