Hvem udtaler sig, hvornår.

Læserbrev af Freja Lynæs Larsen, kommende byrådsmedlem for Enhedslisten i Næstved kommune.

I Sjællandske 30/11-17 var der artikel om offentligt ansattes ytringsfrihed.
Her er min klare holdning:

Ledelsen er organisationens ansigt udadtil. De skal stå for pressehåndteringen (sælge organisationen godt). Det er også ledelsens ansvar at udtale sig, hvis der opstår en klagesag – ledelsen skal forsvare sine medarbejdere, men også indrømme, hvis der er sket fejl. Så Hanne Sørensen har en pointe i sin udtalelse i forhold til sundhedsplatformen. Lad ledelsen udtaler sig her og nu.

Men hvem ved mest om dagligdagen? Det gør de ansatte – ikke ledelsen. De færreste ledere er også en del af det daglige arbejde og derfor har de brug for at høre fra de ansatte. Det er de ansatte, som skal fortælle, når de møder lovbrud eller mangler i systemet. Hvis ledelsen eller dem op over ikke reagere på en henvendelse, så kan næste skridt være at udtale sig offentligt. Og det skal der være plads til. Som Søren Revsbæk udtaler til Sjællandske, at det er igennem de ansatte, at man bedst kan lære en arbejdsplads at kende.

Jeg holder fast i mine udtalelser om, at der er problemer med ytringsfriheden i Næstved kommune. Selvom man ikke kan miste sit arbejde pga. en offentlig udtalelse, så er det de færreste, som har lyst til at blive upopulær på sin arbejdsplads og derfor vælger ikke at sige noget.

Jeg vil derfor opfordre alle i byrådet til, at vi samarbejder og sammen finder ud af, hvordan vi kan sikre offentligt ansattes ytringsfrihed, så vi sammen kan skabe den bedste kommune.

Freja Lynæs Larsen
kommende byrådsmedlem for Enhedslisten i Næstved kommune