Offentligt ansattes stemme

Af Freja Lynæs Larsen, kandidat til byrådet

Som offentlig ansat yder vi en service til borgerne. Nogle gange opstår der problemer, som blandt andet kan skyldes nedskæringer. Lige som i en privat virksomhed bør man gøre opmærksom, når man oplever en fejl. Desværre oplever jeg at få henvendelse fra offentligt ansatte, som fortæller, at de ikke har lyst til at stå frem, da de frygter konsekvenserne.

I mandags bragte Sjællandske en artikel om anonyme breve formodentlig fra offentligt ansatte i Næstved kommune om deres mistrivel. Andre ansatte har efterfølgende skrevet positivt om samme arbejdsplads, men også anonymt.

Om man vil udtale sig kritisk eller positivt bør vi have en kultur i kommunen, hvor offentligt ansatte står frem med navn. Borgmesteren har tidligere i år udtalt, at selvfølgelig må offentligt ansatte udtale sig kritisk om deres arbejdsplads. Det tror jeg hele byrådet er enige om, men alligevel forsætter rygterne om ansatte, der får mundkurv på. Det bliver vi nød til at undersøge. Vi skal have en kommune, som er kendt for et godt offentlig arbejdsmiljø og at vi i samarbejde med de ansatte får udviklet vores tilbud.

Freja Lynæs Larsen
Spidskandidat for Enhedslisten og offentlig ansat.