Op og ned af motorvejen

Af Jørgen Pedersen

Kan det passe at Venstres borgmesterkandidat i Næstved Kristian Skov-Andersen her op til kommunevalget mener, at det er en fordel at trække flere biler ud af Næstved og ind i pendlertrafikken til København, komme 12 minutter hurtigere til Rønnede, – mod så at holde i kø på det Københavnske vejnet.

At motorvejstilhængere ikke sætter det så forøgede CO2 udslip særligt højt – var måske ventet. Men kan det virkelig passe, at man stadig tror på den myte, at motorveje gavner yderområderne i forhold til centrene – Næstved i forh. t. København – med arbejdspladser. Nævn os nu nogle gode eksempler. Vi har stadig til gode at høre jubelskrigene fra Hjørring, Frederikshavn, Esbjerg og Svendborg, da de fik deres helt egen motorvej. Faktisk er det snarere det modsatte der sker. Motorveje virker som de store centres sugerør til yderområderne. Og så lige til historien: Herning og Kalundborg fik en markant vækst i 80-90’erne – uden motorveje.

Faktisk har vi jo allerede i Næstved vores egen til- og afkørsel til motorvejen ved Tappernøje. Og hvor mange nye virksomheder er det så lige vi har fået i Tappernøje erhvervsområde på den konto. Inden for de sidste 20 år, handler det vist om et par stykker. Vækst i arbejdspladser handler om helt andre ting.

Næstveds borgmester såvel før som efter valget, bør i stedet bruge sin indflydelse på borgen til først og fremmest at få folketinget til at holde fast ved at togfonds-projekterne skal realiseres, og dermed får vi mere kapacitet ud på skinnerne til Næstved.

Jørgen Pedersen