Det ironiske i situationen er, at stressen er forårsaget af Næstved Kommunes anstrengte økonomi, af faktorer som bl.a. hverdagseffektiviseringer med mindst 1% sparet på driften for tredje år i træk.

Stress og Kreta

Læserbrev af Thor Temte, medlem af byrådet
Administrationen i Næstved Kommune har sammen med en coach virksomhed valgt at sende medarbejdere der er i stressede arbejdssituationer på kurser hvor de skulle lære at takle stress og blive til bedre ledere.  Det er i og for sig ikke være noget galt i.
Nogle af kurserne er forgået på den græske ferieø Kreta. Ikke nogen dårlig idee – øen er smuk og hvis man bruger den på den rigtige måde – kan et ophold være meget afstressende. – Tro mig jeg har været der mange gange – dog for egen regning.
Stresskurser kan foregå mange steder i verden – også i Danmark og de nærmeste omgivende lande. At coach-virksomheden har valg af Kreta som stedet at gennemføre kurserne – må i den aktuelle situation, hvor Næstved kommune for tredje år i træk  sparet mindst 1% på driften ved gentagende hverdagseffektiviseringer, siges at være ualmindelig dårlig politisk tæft. Kurserne burde være gennemført i Danmark.
Det ironiske i situationen er så, at stressen er forårsaget af Næstved Kommunes anstrengte økonomi, byrådets stadige nedskæringspolitik og store omstrukturereinger indenfor dagplejen, dagpasningen, skolerne og på Jobcentret. Faktorer der skaber netop den stress som medarbejderne skal hjælpes med at takle. Derfor forekommer det mig hult når byrådspolitikere fra alle partier nu kritiserer og direkte fordømmer at sende medarbejderne til Kreta – det er den politik som kommunen har ført der er den direkte årsag til at stresskurser er nødvendige.
Tag dog nu konsekvensen af medarbejdernes situation i kommunen- stop nedskæringspolitiken, dæmp hastigheden i omstruktureringeren og sørg for at kommunen har de nødvendige finanser til at sikre et godt og ikke stressende arbejdsmiljø.

Mvh Thor Temte

Enhedslisten