Supertankerens forkerte kurs.

Det store problem på landet uden for byen er, at nye og unge borgere har svært ved at opnå en tilfredsstillende finansiering af boligen. Kreditforeningernes udlån skal nu åbenbart være lige så udbytterigt og dermed også risikobetonet som andre pengeanbringelser. Og derfor kræves der nu en relativt højere sikkerhed jo længere væk fra byen vi kommer. Nykredit kører med klatten og de forhøjede bidragssatser kaldes uden blusel for polstring.

Hvorfor investere i bolig på landet når man for den samme sikkerhed i indtjening kan opnå en mere attraktiv (salgbar) bolig i byen? De danske boligejere har aldrig bedt om den situation. De ønsker først og fremmest mangfoldighed i valgmulighederne, nemmere ejerskifte og dermed forøget mobilitet – og sikkerhed.

Det her kan Næstved byråd ikke klare alene. Der er brug for, at der opbygges fornyet tillid til den klassiske disciplin i kreditforeningsvirksomheden, – altså en gennemgribende ny kurs på borgen. Enhedslistens ønsker til den kommende borgmester er, at han bruger noget mere energi på den her sag overfor regeringen. Og hvis det er for langsomt at tage motorvejen der ind, så kan byrådet vel bevilge ham en togbillet.

Freja Lynæs Larsen, Thor Temte og Peter Wittrock.
Byrådskandidater for Enhedslisten