Taler vi om et solcellelandskab?

Ja. Det foreslåede projekt omkring Vejlø, Rettestrup m.m. er meget indgribende overfor vores sædvanlige syn på hvad man kan opleve i landskabet.

I Enhedslisten mener vi, at borgernes syn på hvad landskabet kan bruges til, skal tages alvorligt. Vi forstår når nogle mener, at f.eks. vindmøller er nogle store anmassende konstruktioner og at det man holder af ved landskabet er historisk og traditionelt. Samtidig er der ingen tvivl om, at de nye muligheder for opsætning af disse meget store solcelleanlæg, er en mulighed for at tage et skridt i retning af en fossilfri fremtid. Det vil give et godt ryk i CO2-regnskabet, – og det er der brug for.

Det er fristende at sammenligne med de store vindmøller. Men det holder ikke. Mølledrift og valgfrit landbrug kan kombineres. En solcelle mark fjerner dyrkningsgrundlaget. Der verserer nogle opfattelser af, at får og lam kan trives under solcellerne. Men græsvækst i skygge er ikke det bedste grundlag for det. Møllerne fjernes, når de bliver umoderne. Solcellestativerne får senere blot opsat nye bedre solpaneler. D.v.s. området kommer ud af landbrugsdriften, ikke bare for en kort tid, men nærmere for tid og evighed. Der er mange grunde til, at beslutningen om solcelleparker skal overvejes grundigt og seriøst. Har borgerne i Næstved haft chancen for seriøst at udvælge hvor i kommunen disse solcelleparker skal være? Det mener Enhedslisten ikke.

Freja Lynæs Larsen og
Thor Temte