Den ufrie konkurrence ?

De tre borgerlige byrådsmedlemmer Süleuman Yücel (V), Regitze Sancoeur (C) og Kasper Schneider (LA) har sendt et indlæg den 29 marts, hvor de vender sig imod Enhedslistens forslag om at Næstved Kommunes ansatte, der køber mad og drikkevarer på cafeer og restauranter, hvor Næstved Kommune betaler, kun må gøre dette på steder, der har overenskomst.

De forsøger at forplumre debatten, ved at komme med en tese om, at kommunens medarbejdere skal bede de ansatte om lønsedler, når de besøger en cafe.

Jeg skal gerne for de tre borgerlige politikere komme med den åbenbaring, at Næstved Kommune har en indkøbsafdeling, som vil stå for både denne og utallige andre indkøbsaftaler som kommunen indgår i. Det kommer selvfølgelig aldrig på tale, at den enkelte medarbejder, skal bede ansatte på cafeer om lønsedler.

I skriver, at I tror på fri konkurrence, men konkurrencen er netop ikke fri, når den ene af parterne indtager doping i form af underbetaling af medarbejdere, manglende løn under sygdom eller manglende betaling af ulempetillæg.

Vi taler her ovenikøbet om en aftale indgået af virksomhedernes egen organisation HORESTA. De virksomheder som ikke overholder spillereglerne, laver jo netop en unfair og underbydende konkurrence mod de hæderlige virksomheder som følger aftalerne.

Og mens vi er ved den ufri konkurrence er det påfaldende, at sværvægterne (virksomheder) altid vælger at tryne letfluevægterne (medarbejderne), som enten kan vælge at følge virksomhedens selvskabte regler eller blive knockoutet med en fyreseddel.

Det er svært, at se det magtforhold som en fri konkurrence.

Jeg havde – lidt naivt måske –  troet på, at også borgerlige politikere ville udvise anstændighed og medvirke til at skabe lige vilkår for konkurrencen mellem virksomhederne, men her tog jeg så sørgeligt fejl.

Tommy Lindegaard
Byrådsmedlem for Enhedslisten