Investering kan også give besparelser.

Der er mørkt og ensom i den lille lejlighed. Der er svært at få tiden til at gå. Hvorfor skal man egentlig spise, når man nu bare er alene? Er livet egentligt noget værd? Er jeg egentlig noget værd?
Dette kan være tanker hos borgere rundt om i Næstved kommune. Lige nu vælger mange af dem at besøge Varmestuen og få et pusterum i et ellers meget turbulent liv. Her får de socialt samvær, mad og personale, som lytter og forstår. Når livet er svært, pengene små, misbrug eller psykisk sygdom bliver værre, så er Varmestuen et fællesskab, der kan hjælpe en videre. Jeg vil endda mene, at Varmestuen er med til at undgå indlæggelser eller øgning i misbrug. Hvis vi fjerner det sikkerhedsnet, kommer vi så ikke til at ødelægge chancen for et bedre liv for nogle af de mest udsatte i vores samfund?
Jeg opfordrer Omsorgs- og forebyggelses udvalget til at tænke sig om en ekstra gang. En besparelse kan blive til en ekstra udgift – hvorimod en investering kan ud over stor menneskelige betydning sikre en besparelse inde for sygehus- og psykiatriområdet. Frem for alt så er vi et samfund, der er kendetegnet ved at hjælpe de svageste, så lad os blive ved med det.

Freja Lynæs Larsen

Byrådsmedlem i Næstved kommune. (Enhedslisten)