Staten Israel

Inger Støjberg vil nu foreslå, at folk, der søger dansk indfødsret, skal anerkende Israels ret til at eksistere.
Det skal vist ses som en nem og billig måde at afsløre terrorrister på. Man kan også mene, at det er en tåbelig og udemokratisk måde at forøve sindelagskontrol på, og, som flere eksperter siger, i strid med internationale regler.

I mit parti – Enhedslisten – er der folk, der mener, at løsningen på problemerne i Israel og Palæstina er dannelsen af en stat for alle folkeslag og alle religioner i området. Man kan mene forskelligt om det realistiske i den plan, men jeg finder den da bestemt sympatisk, hvis den kunne gennemføres fredeligt.
Er disse mennesker så terrorrister og antisemitter? De vil jo aldrig skrive under på at Staten Israel skal bevares som ren jødisk stat. Og det kan især være svært så længe Israel optræder som en brutal besættelsesmagt, der er i gang med en udryddelse af palæstinensere som folk og med opbygningen af en apartheid stat.

Andre end Støjberg, f.eks. Mette Frederiksen, har haft problemer med at skelne mellem antisemitisme og antizionisme. At mene at Israel skal overholde internationale regler og stoppe den årelange undertrykkelse af palæstinensere er ikke antisemitisme

Preben Petersen
Banely 10 – Næstved.